Alexandra Dariescu – Armonii dantelate

Autor: Enescu Festival

Alexandra Dariescu, ravisanta muziciană devenită, în 2013, prima pianistă de origine română care a urcat pe scena prestigioasei Royal Albert Hall alături de Orchestra Filarmonicii Regale din Londra, va încânta pentru a treia oară publicul Festivalului Internațional George Enescu, în ediția 2017.

Text de Mădălina Mărgăritescu

Printre lucrările pe care Alexandra Dăriescu le va interpreta în Festivalul Enescu 2017, pe 14 septembrie, împreună cu violonistul Remus Azoiței, se regăsesc compoziții de George Enescu, Lipatti, Beethoven.

[Bilete mai sunt disponibile la acest link]

Alexandra Dariescu este genul de artist care îşi îmbogățeşti continuu maniera de revelare a muzicii. Studiilor urmate la Şcoala Pocklington în Yorkshire, la Colegiul de Muzică Royal Northern şi la Şcoala de Muzică şi Dramă Guildhall s-au alăturat îndrumările unor muzicieni extraordinari.

Alexandra Dariescu este prima pianistă călăuzită de renumita Imogen Cooper, iar András Schiff, pe lângă sfaturile despre muzică, i-a insuflat dragostea pentru artă. Într-un interviu acordat, în urmă cu câțiva ani, presei străine, pianista îşi reaminteşte bucuria trezită de András Schiff când îi vorbea despre tablourile admirate împreună la Metropolitan Museum of Art.

Jean Béraud, La Soirée – Autour du piano, 1880

„Chopin & Dutilleux” (2013), primul album din trilogia de preludii apărută la Champs Hill Records, aduce în atenție legătura dintre muzică şi artă. Coperta discului este o fotografie alb-negru ce reinterpretează tabloul „Umbrelele” (1881-1886) alcătuit de Pierre-Auguste Renoir. Ploaia devine punctul comun al preludiilor lui Frédéric Chopin şi al operei pictorului francez. Înfăptuite ca scurte lucrările muzicale, cele 24 de preludii au fost scrise unele în Paris altele în Mallorca, iar în ele regăsim sunetul picăturilor de ploaie, mai ales la Preludiile nr.6 şi nr.15.

Muzica interpretată de pianistă ia forma unei țesături fine.

Delicatele sunete construite de Alexandra Dariescu par a fi subțirile fire de mătase ale celei mai prețioase dantele.

Prin mişcări precise şi clare încearcă, asemenea marelui couturier Cristóbal Balenciaga, numit „magicianul dantelei”, să dezvăluie muzica plăsmuită de aceste sunete fragile. Recompuse cu măiestrie operele muzicale interpretate de Alexandra Dariescu apar grațioase şi fluide asemenea siluetelor create de Balenciaga.

Creație Balenciaga, 1953, Foto: Henry Clarke

Eleganța plină de tact construieşte atmosfera, sunetul ei transportă auditoriul în vremurile de altădată şi în acelaşi timp emană plăcerea de a bucura. Alexandra Dariescu vorbeşte despre rafinamentul parizian din La Belle Epoque, o perioadă apreciată şi de Balenciaga, cel care susținea că un couturier este necesar să fie şi un muzician pentru armonia creației. Prin tuşele muzicale pianista Alexandra Dariescu oferă secvențe din Parisul remarcat în picturile lui Jean Béraud, cronicar al vieții. Sobră dar având acel ceva ce nu poate fi definit, Alexandra Dariescu ilustrează prin muzică şicul parizienei cum doar Béraud ştia să-l picteze în tablourile sale. Discul „Ceaikovski – Concertul nr.1 pentru pian şi Suita Spărgătorul de nuci” (2016) marchează aceeaşi expresivitate în redarea scenelor. Albumul este primul din cariera talentatei artiste înregistrat cu orchestră, iar pe de altă parte Alexandra Dariescu este prima pianistă care a scos un CD alături de Orchestra Filarmonicii Regale din Londra.

Impresionanta muziciană a urcat de-a lungul timpului pe cele mai renumite scene, Carnegie Hall, Barbican, Royal Albert Hall şi reuşeşte să cucerească mai departe publicul din diferite colțuri ale lumii, în 2018 îşi va face debutul şi la Konzerthaus în Viena.