v repin4912
Distribuie

Relația pe care un muzician o formează cu instrumentul său este întotdeauna ceva special. Unii artişti odată ce au descoperit instrumentul pe care îl simt a fi corespunzător personalității lor nu-şi mai doresc să-l schimbe, dar alții se întâmplă să fie inspirați de mai multe instrumente.

Text de Mădălina Mărgăritescu 

Este şi cazul renumitului violonist Vadim Repin care a fost sedus, din 1982 până în prezent, de nouă viori.

Cea cu care se armonizează, din 2016, este vioara „Rode” de Stradivari (1733). În nenumărate interviuri Vadim Repin a istorisit despre înclinația pe care a avut-o, de la vârsta de trei ani, pentru jucăriile care produceau sunete, iar studiul viorii începe la vârsta de cinci ani. După şapte luni de studiu, la un concurs organizat de Şcoala de muzică, interpretează în fața celui care-i va deveni unul dintre cei mai importanți mentori, Zakhar Bron.

Print Screen (2)

Pe 5 septembrie, Vadim Repin va urca pe scena Sălii Palatului în cadrul Festivalului Enescu 2017, alături de Orchestra Națională a Rusiei

 

 

Datorită lui Bron, pe la vârsta de nouă-zece ani, ascultă un concert de Brahms interpretat de Jascha Heifetz, lucrare ce-i oferă viortuozului muzician o „plăcere intensă” şi totodată îl apropie de compozițiile lui Brahms. Concertul pentru vioară şi orchestră în Re major, op. 77 şi Concertul pentru vioară, violoncel şi orchestră în La minor, op.102, operele compozitorului preferat, Brahms, se regăsesc în albumul pe care Vadim Repin l-a înregistrat alături de violoncelistul Truls Mork şi dirijorul Riccardo Chailly, CD apărut în anul 2008.

Vadim Repin

Vadim Repin

 

Concertul lui Brahms a fost prima lucrare pe care Repin a învățat-o singur după ce a încheiat studiile cu Bron şi totodată această interpretare a fost ascultată de Yehudi Menuhin, artistul oferindu-i chiar anumite sfaturi. Discipolul lui George Enescu a făcut parte din „constelația de personalități” ce a dominat viața muzicală a lui Vadim Repin.

Menuhin afirma că Vadim Repin este „cel mai bun şi cel mai perfect dintre violoniştii pe care mi-a fost dat să-i ascult”.

 

Menuhin

Yehudi Menuhin

 

Repin construieşte o muzică dinamică cu un ton clar şi suav.

Măiestria cu care Vadim Repin conturează sunetul pe care îl simte „apropiat de emoția unei femei” se aseamănă cu eleganța tuşelor fluide din care au luat naştere figurile feminine realizate de pictorul Giovanni Boldini. Sunetul viorii lui Repin are aceeaşi mişcare intensă pe care o întâlnim, de exemplu, în „Portretul domnişoarei Lanthelme” de Boldini. Aşa cum aparițiile feminine din tablourile lui Boldini dăinuie în memoria privitorului, Repin creează un sunet ce-şi prelungeşte freamătul spre infinit.

Modul în care violonistul plăsmuieşte cu grație sunetul se completează cu poezia mişcărilor exprimate de soția sa, balerina Svetlana Zakarova în spectacolele pe care cei doi artişti le oferă împreună.

Pe lângă numeroasele concerte pe care le susține în diferite colțuri ale lumii, din 2014, Vadim Repin este directorul artistic al festivalului Trans-Siberian al Artelor, organizat la Novosibirsk (Siberia), oraşul natal al violonistului.

 

 

Distribuie