Art&Craft - Sponsor București Creativ
Distribuie

În plin Festival Enescu, muzeul din București ce poartă numele compozitorului român a organizat un eveniment special desfășurat joi, 17 septembrie 2015 în Aula Palatului Cantacuzino. Șapte creatori au fost provocați să compună lucrări proprii pornind de la tema întâi a primei simfonii enesciene. Devenită reper sonor al edițiilor anterioare ale Festivalului Internațional ”George Enescu”, ea a constituit – la sugestia managerului MNGE, Cristina ANDREI – elementul de pornire pentru cele șapte variațiuni contemporane semnate de Mihai MURARIU, Sebastian ANDRONE, Elena APOSTOL, Vlad BACIU, Sabina ULUBEANU, Mihai MĂNICEANU și Șerban MARCU.

de Irina Nițu, muzicolog

Responsabile pentru inițierea și organizarea acestui eveniment au fost Adina SIBIANU, Diana ROTARU și Sabina ULUBEANU – trei compozitoare ale secolului XXI – fiind sprijinite de conducerea Muzeului și de Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor din România.

Concertul a avut un precedent, anume ”Variaţiunile pe o temă dată”, proiect al Centrului de Informare Muzicală din România (CIMRO) demarat de Diana ROTARU, directorul artistic al Ansamblului SonoMania. Acesta s-a derulat în 2014 cu susţinerea Administraţiei Fondului Cultural Naţional și l-a adus în prim plan pe compozitorul italian Girolamo FRESCOBALDI. Perpetuând idea și fiind un an special pentru Muzeul Național ”George Enescu”, variațiunile s-au axat în 2015 asupra muzicii marelui muzician român, iar rezultatul a fost inedit.

Tema

Tema simfoniei enesciene a prilejuit șapte atitudini contemporane și tot atâtea situații muzicale imaginate de tineri creatori români. Variantele timbrale au oscilat între duo-uri clasice – vioară-pian (Cantabile e presto de Mihai MĂNICEANU), clarinet-pian (Boîte à musique pentru Jurjac de Șerban MARCU) sau mai puțin clasice: vioară-bandă de magnetofon (Caprice de Vlad Răzvan Baciu) și cvartetul alcătuit din vioară, violoncel, clarinet și pian preferat de patru dintre compozitori (Mihai MURARIU – Nostalgie, Elena APOSTOL – tango burlesque, Sabina ULUBEANU – Exit of Castalia și Sebastian ANDRONE – Mnemo).

Fiecare dintre aceste lucrări au avut la bază o idee clar exprimată de compozitori în prezentarea scrisă a pieselor, de aici remarcându-se inventivitatea tuturor creatorilor. Ei au integrat tema enesciană unor universuri bazate pe distorsionare/degradare – cum e cazul lui Mihai MURARIU; au recreat un context pentru tema respectivă: Șerban MARCU a imaginat o posibilă lume a copilăriei dominată de sonoritățile cutiuței muzicale iar Vlad BACIU s-a substituit autorului Simfoniei I în încercarea voit eșuată de a scorni o posibilă variantă a celebrei idei melodice. Elena APOSTOL a intuit incompatibililtatea integrării a două universuri sonore – enescian și al său, propriu, ajungând la o concluzie burlescă; Mihai MĂNICEANU a desfăcut în motive tema propusă și a conferit acestora o individualitate aparte, asimilându-le propriului stil componistic, virtuoz. Sabina ULUBEANU a exploatat nu atât impactul melodic al temei, cât principii derivate din aceasta, iar Sebastian ANDRONE a folosit tema enesciană ca personaj secundar într-o poveste complexă despre memoria muzicală.

17 sept_N- Escu_Muzeul george Enescu_credit CatalinaFilip11

Și pentru că am fost rugată să îmi exprim părerea vis-à-vis de acest concert, am luat ca repere în structurarea impresiilor mele două aspecte ce mi s-au părut importante pentru muzica în cauză: pe de-o parte, gradul de materializare a planului ideatic în concretul sonor și pe de alta, rolul temei enesciene în construcția piesei. Din această perspectivă, am apreciat îndeosebi Cantabile e presto de Mihai MĂNICEANU – unde Enescu a constituit un pretext pentru crearea unei piese bine individualizate, Mnemo de Sebastian ANDRONE – cu a sa desfășurare dinamică și Boîte à musique pentru Jurjac de Șerban MARCU – bine structurată, mizând pe elementul melodic al citatului enescian.

Desigur, capacitatea de abstractizare a limbajului muzical enescian reflectat în piesa Nostalgies a lui Mihai MURARIU, atmosfera tensionată, căutările frenetice din Caprice de Vlad BACIU, concluzia tragi-comică din Tango burlesque al Elenei APOSTOL, planul armonic derivat din tema enesciană regăsit în sonoritățile pianului din cvartetul Exit of Castalia al Sabinei ULUBEANU sunt câteva dintre aspectele remarcabile care mi-au rămas în memorie și care au contribuit la conturarea unei impresii generale plăcute în urma concertului. (Ce mi-aș fi dorit mai mult? Poate un plus de modernitate și o mai mare putere de convingere a creațiilor de inspirație enesciană).

În final, îi amintesc pe interpreți, membrii Ansamblului SonoMania – muzicieni pasionați, dedicați muzicii contemporane – care și-au adus contribuția semnificativă la receptarea muzicii colegilor compozitori:  Raluca STRATULAT (vioară), Mihai PINTENARU (clarinet), Eugen-Bogdan POPA (violoncel), Mihai MĂNICEANU (pian), Mihai MURARIU (pian), invitata specială: pianista Adriana MAIER și dirijorul ansamblului – Vlad Răzvan BACIU. Felicitări tuturor!

În plin Festival Enescu, muzeul din București ce poartă numele compozitorului român a organizat un eveniment special…

Posted by George Enescu Festival on Friday, 18 September 2015

Distribuie