Adrian Sampetrean
Distribuie

Basul Adrian Sâmpetrean vine în premieră în cadrul ediției 2017 a Festivalului Enescu, când va interpreta pe 17 septembrie , scena Ateneului Român Grande Messe in Ut KV 427 (417a) de Mozart, alături de Ensemble Instrumental de Paris, Corul Național Madrigal și de soliștii Olga Peretyatko, Khatouna Gadelia și Marius Vlad Budoiu. Adrian Sâmpterean a debutat în anul 2003 cu rolul Zuniga din opera Carmen de Georges Bizet la Opera Naționala Română din Cluj Napoca, unde a avut ocazia ulterior să interpreteze și alte roluri până în 2007, când a fost selecționat ca membru al Studioului de operă al Bayerische Staatsoper München, urmând apoi de-a lungul carierei colaborări cu teatre și festivaluri de operă, precum Teatro alla Scala Milano, Arena di Verona, Teatrul Bolșoi din Moscova, Salzburger Festspiele, Opera National de Paris, Festival d’Aix-en-Provence și Staatsoper Berlin

Interviu de BIANCA NICA

Sunteți unul dintre cei mai apreciați și căutați soliști de operă pe plan internațional, cu unul dintre cele mai vaste repertorii, care a cântat în cele mai importante teatre lirice din lume la vârsta de doar 32 de ani. Cum a început cariera dumneavoastră? Când ați hotărât că acesta este drumul pe care trebuie să mergeți?

Am făcut primii pași pe acest drum când eram foarte mic și părinții mei, fiind amândoi în acest domeniu, tatăl meu fiind bas, iar mama mea soprană, m-au dat la lecții de pian și la cursuri de baze ale muzicii, pe care am hotărât să le întrerup în jurul vârstei de 10 ani, iar primii pași pe drumul cântatului i-am făcut destul de târziu, la 18 ani, când mi-am dat seama că mi-ar plăcea să cânt. Momentul de revelație a fost la 16 ani, când am văzut un spectacol de Nabucco de Giuseppe Verdi, în care tatăl meu cânta rolul Zaccaria, și am fost extrem de impresionat și cred că acela a fost un moment decisiv în dezvoltarea mea ulterioară, dar au mai trecut doi ani până să îl anunț și pe tatăl eu că mi-ar plăcea să încerc. În acel moment, el a acceptat să încercăm, spunându-mi că, în cazul în care va vedea că am datele necesare, va fi primul care mă va susține, iar, în cazul în care va vedea că nu, va fi primul care să-mi spună că ar trebui să o iau pe un alt drum, pentru că aceasta este o meserie mult prea dificilă pentru a o face doar din ambiție. Dar după prima ora de studiu cu tatăl meu, concluzia a fost că ar merita să încerc și, drept urmare, el mi-a rămas până în ziua de astăzi maestru, mentor și model și îi datorez tot parcursul meu de până acum și toate etapele dezvoltării artistice.

Aveți o multitudine de realizări într-un timp foarte scurt, care v-au propulsat în rândul celor mai tineri cântăreți de operă de talie internațională. Care sunt cei mai semnificativi pași ai carierei dumneavoastră până la acest moment?

Primul pas semnificativ în cariera mea a fost momentul în care, în 2007, am fost selecționat ca membru al Studioului de Operă din Bayerische StaatOper Munchen, iar apoi un alt moment a fost debutul din 2011 la Salzburg Festspiele care a însemnat, de fapt, un dublu debut: primul în cadrul festivalului, iar cel de al doilea, în rolul lui Leporello din opera Don Giovanni de Wolfgang Amadeus Mozart. Alte două momente importante, care consider că mi-au marcat cariera până acum, au fost debuturile la Teatro alla Scala și Arena di Verona din 2013.

M-au marcat întâlnirile cu soliștii Placido Domingo, Anna Netrebko, Edita Gruberova, Angela Gheorghiu, Rolando Villanzon sau cu dirijori precum Daniel Barenboim, Alain Lombard, Valery Gergiev, Mark Minkowski.

De-a lungul carierei dumneavoastră ați avut ocazia să să cânți cu unii dintre cei mai mari soliști de operă și dirijori din lume. Care dintre aceștia v-au inspirat sau marcat cariera în vreun fel?

Pot să spun că întâlnirile cu soliștii Placido Domingo, Anna Netrebko, Edita Gruberova, Angela Gheorghiu, Rolando Villanzon sau cu dirijori precum Daniel Barenboim, Alain Lombard, Valery Gergiev, Mark Minkowski. Sunt artiști de la care am învățat în primul și în primul rând ce înseamnă arta în adevăratul sens al cuvântului, nu doar cea vocală sau scenică, ci complexitatea ei, dar și modestia și calitățile umane care, din punctul meu vedere, nu ar trebui să lipsească niciunui artist, pentru că, așa cum spunea mama mea o vorbă care-mi va rămâne ca o linie de conduită de viață: „Indiferent ce realizezi, să nu uiți niciodată să fi înainte de toate om”.

Fiecare an al carierei dumneavoastră a fost marcat de câteva evenimente importante. Cu ce surprize ne așteaptă anul 2016, din punctul de vedere al debuturilor în roluri, teatre de operă sau festivaluri noi?

În anul 2016 voi avea trei debuturi, dintre care unul îl consider foarte important deoarece este debutul meu în Statele Unite ale Americii, la Lyric Opera of Chicago, unde voi interpreta rolul Raimondo din opera Lucia di Lammermoor de Gaetano Donizetti, un rol pe care întotdeauna mi-a făcut plăcere să-l interpretez și mă bucură faptul că pot să apar în premieră pe o scenă americană cu acest rol. Cel de al doilea este debutul meu în rolul Cedrico din opera Il Templario de Otto Nikolai la Salzburg Festspiele, singurul debut de rol și o ocazie specială, fiind un proiect de două concerte, făcându-se și o variantă de concert, unde îi voi avea alături de Joyce DiDonato, Juan Diego Florez și Luca Salsi.

Un alt debut este cel la opera din Amsterdam, unde voi interpreta rolul lui Leporello din opera Don Giovanni de Wolfgang Amadeus Mozart, o reluare a unui rol pe l-am cântat, probabil, cel mai mult și voi avea ocazia să colaborez din nou cu regizorul Klaus Guth și Christopher Maltman. Un alt moment important pentru mine, este și cel în care voi relua rolul Filippo II din opera Don Carlo de Giuseppe Verdi la opera din Dusseldorf, rol cu care am debutat la finalul anului 2015 la Bordeaux și care este un rol de suflet, poate cel mai înălțător moment pe care l-am trăit până acum.

Aveți un repertoriu foarte vast care conține opere, dar și lucrări vocal-simfonice din creația compozitorilor Giuseppe Verdi, Giacomo Puccini, Wolfgang Amadeus Mozart, Gaetano Donizetti, Gioachino Rossini, Vicenzo Bellini și mulți alții. Care dintre roluri considerați că vă reprezintă cel mai mult?

Repertoriul meu este axat aproape în totalitate pe literatura muzicală italiană, iar compozitorul meu preferat este Giuseppe Verdi, unde consider că intensitatea momentelor și complexitatea trăirilor, întreaga structură a discursului muzical, îmbinarea perfectă între muzică și umanitate îl fac să fie foarte aproape de sufletul meu. Requiem-ul de Giuseppe Verdi este una dintre lucrările mele preferate – de fiecare dată îmi generează niște trăirile unice, iar în repertoriul de operă, rolul meu preferat este Filippo II.

Ați avut ocazia să cântați în majoritatea operelor importante din lume. Unde vă simțiți cel mai bine și care este diferența dintre publicul din România și cel din străinătate?

Fiecare spectacol în sine e un moment special, fiecare sală e specială în felul ei. Evident, întotdeauna am o trăire aparte când am ocazia să cânt acasă. De multe ori se întâmplă că dorința de a face un spectacol cât mai bun să fie mult mai prezentă când ești în fața publicului tău, dar, cu toate aceste, consider că pentru un artist este foarte important că fiecare spectacol să aibă aceeași importanță și publicul să primească aceeași energie indiferent dacă este premiera sau ultimul spectacol. Publicul mi se pare la fel de călduros și afară ca și acasă și la fel de dornic de artă și de cultură.

Sunt onorat de această invitație și este o mare bucurie să am ocazia să cânt la unul dintre cele mai importante festivaluri de muzică clasică din lume la ora actuală, Festivalul Enescu, și mă bucură cu atât mai mult cu cât are loc în țara mea.

Publicul din România va avea ocazia să vă asculte în cadrul ediției din 2017 a Festivalului George Enescu, pentru prima dată. Cum primiți această invitație?

Evident, sunt onorat de această invitație și este o mare bucurie să am ocazia să cânt la unul dintre cele mai importante festivaluri de muzică clasică din lume la ora actuală și mă bucură cu atât mai mult cu cât are loc în țara mea, deci de-abia aștept!

Ne puteți spune câteva cuvinte despre repertoriul pe care îl veți interpreta în cadrul Festivalului George Enescu, Grande Messe in Ut KV 427 (417a) de Wolfgang Amadeus Mozart?

Este o lucrare pe care mă bucur să o cânt din nou. Am avut ocazia să o cânt cu foarte mulți ani în urmă la Filarmonica din Târgu Mureș. Și, dacă tot veni vorba despre lucrare, mă simt onorat să fiu într-o asemenea distribuție, cu tenorul Marius Vlad Budoiu cu care am avut ocazia să cânt de mai multe ori, cu Olga Peretyatko, cu care am cântat în anul 2014 la Aix-en-Provence în opera Il turco in Italia de Gioacchino Rossini și mă bucur că de această dată vom cânta la mine acasă, și cu soprana Khatouna Gadelia, alături de maestrul Christian Ciucă.

Ați avut ocazia să interpretați lucrări din creația marelui compozitor al cărui nume îl poartă festivalul?

Din repertoriul marelui compozitor George Enescu am interpretat doar lied-uri, care, trebuie să recunosc, au o identitate proprie foarte bine accentuată și necesită o trăire aparte. Mi-ar face, însă, o mare plăcere să am ocazia să aprofundez repertoriul enescian pe viitor.

Noul tandem directoral va reuși să continue traseul ascendent pe care se află în acest moment Festivalul George Enescu și va păstra aceeași deschidere. Consider că este un mare plus pentru întregul festival prezența maestrului Mehta, dar și cea a maestrului Jurowski.

Ați avut ocazia să participați la diverse festivaluri internaționale de muzică clasică. Cum priviți Festivalul George Enescu și importanța acestuia pe plan internațional?

Sunt extrem de bucuros că Festivalul George Enescu o luat o asemenea amploare și a devenit, într-un timp destul de scurt, unul dintre cele mai importante, atât pe plan european, cât și pe plan internațional, având în vedere artiștii și deschiderea pe care o are, și sunt sigur că pentru toți cei invitați să participe este onoare, acesta fiind comparabil cu orice alt festival, precum Salzburg Festspiele și altele de acest gen. Vă așteptăm în număr cât mai mare la toate manifestările din cadrul Festivalului George Enescu, nu doar la ediția viitoare, ci și la cele ce vor veni, pentru a ne bucura împreună de existența acestui eveniment !

Cum vedeți noul tandem directoral Zubin Mehta, președinte onorific, și Vladimir Jurowski, director artistic?

Sunt convins că noul tandem directoral va reuși să continue traseul ascendent pe care se află în acest moment Festivalul George Enescu și va păstra aceeași deschidere. Consider că este un mare plus pentru întregul festival prezența maestrului Mehta, dar și cea a maestrului Jurowski.

Fiind unul dintre cei mai tineri cântăreți de operă care au atins un succes răsunător pe plan internațional, sunteți un model pentru tinerii care doresc să urmeze această meserie. Ce sfaturi le oferiți celor care fac primii pași către o carieră în acest domeniu?

Cred că vorbim mai mult despre o vocație decât despre o meserie. În momentul în care denumești cântatul o meserie, se bagatelizează adevărata sa esență. Consider că oricine simte această vocație, merită să facă tot posibilul pentru a reuși să-și valorifice talentul, pentru a-și îndeplini visul, pentru că lumea nu va avea niciodată nici prea mulți artiști, nici prea multă artă. Evident că necesită mult studiu și, ca în orice alt domeniu, pot fi momente dificile, dar pentru a atinge momentul de împlinire sufletească, merită toată munca din culise.

A debutat la Opera din Cluj

Basul Adrian Sâmpetrean s-a născut la Cluj, pe 9 februarie 1983, oraș în care ulterior a absolvit Academia de Muzică Gheorghe Dima, unde a deprins arta cântului de la tatăl său, profesor universitar doctor Mircea Sâmpetrean.

A debutat în anul 2003 cu rolul Zuniga din opera Carmen de Georges Bizet la Opera Naționala Română din Cluj Napoca, unde a avut ocazia ulterior să interpreteze și alte roluri până în 2007, când a fost selecționat ca membru al Studioului de operă al Bayerische Staatsoper München, urmând apoi de-a lungul carierei colaborări cu teatre și festivaluri de operă, precum Teatro alla Scala Milano, Arena di Verona, Teatrul Bolshoi din Moscova, Salzburger Festspiele, Opera National de Paris, Festival d’Aix-en-Provence, Staatsoper Berlin, Teatro dell’opera di Roma, Staatsoper Hamburg, Opera de Monte Carlo, Teatro Massimo Palermo, Opera National de Bordeaux, Deutsche Oper am Rhein Düsseldorf și multe altele. Interpretând de-a lungul anilor roluri din creația compozitorilor Giuseppe Verdi (Filippo II din opera Don Carlo, Oberto din opera cu același nume, Banco din opera Macbeth, Ramfis din opera Aida, Ferrando din opera Il trovatore), Gaetano Donizetti (Raimondo din Lucia de Lammermoor, Dulcamara din Elixirul dragostei, Don Alfonso din Lucrezia Borgia), Wolfgang Amadeus Mozart Leporello din Don Giovanni, Publius din La Clemenza di Tito), Giacomo Puccini (Colline din Boema), Gioacchino Rossini (Selim din Il turco in Italia, Don Basilio din Bărbierul din Sevilia, Alidoro din La Cenerentola), Vincenzo Bellini (Oroveso din Norma), pentru a numi doar câteva, a avut ocazia să colaboreze cu artiști, precum Placido Domingo, Angela Gheorghiu, Daniel Barenboim, Anna Netrebko, Edita Gruberova, Valery Gergiev, Mark Minkowski, Rolando Villazon, Vladimir Galouzine, Olga Peretyatko, Elina Garanca, Johan Botha, Alessandro Corbelli, Lawrence Brownlee și mulți alții.

A acordat atenție nu doar repertoriului de opera, ci și repertoriului vocal-simfonic din care a abordat lucrări precum Messa da Requiem de Giuseppe Verdi, Requiem-ul de Wolfgang Amadeus Mozart, Simfonia a IX-a de Ludwig van Beethoven, Messiah de Georg Friedrich Händel, Creațiunea de Joseph Haydn, Elias de Felix Mendelssohn Bartholdy și multe altele. Opere înregistrate pe DVD și CD care merită menționate sunt Il trovatore de Giuseppe Verdi – Deutsche Grammophon, Aida de Giuseppe Verdi (premiera Centenarului Arenei din Verona) – Bel Air Classiques sau Les Paladins de Jean-Phillipe Rameau – Coviello Classics și o colaborare pentru albumul Bel Canto al Elinei Garanca – Deutsche Grammophon, având pe lânga acestea și difuzări live sau înregistrări pe Mezzo și Arte și spectacole în Live Streaming pe Medici Tv și Culturebox cu opera Don Giovanni de Wolfgang Amadeus Mozart, Il Turco in Italia de Gioacchino Rossini sau Aida de Giuseppe Verdi.

 

Distribuie