11931012_921940777841388_142954676751511221_o
Distribuie

Pentru Festivalul “George Enescu”, Maxim Emelyanychev și ansamblul Il Pomo d’Oro s-au oprit asupra unui titlu care îmbină efervescența muzicii baroce cu un libret de inspirație istorică: Catone versus Cesare, înțelepciune versus putere.

Text de ANGELA ŞINDELI

Cu o distribuție de excepție, eminamente masculină, Catone in Utica a reunit pe scena Festivalului Enescu patru contratenori – Franco Fagioli (Cesare), Max Emanuel Cencic (Arbace), Ray Chenez (Marzia), Vince Yi (Emilia) – și doi tenori – Juan Sancho (în rolul titular, Catone), Martin Mitterrutzner (Fulvio).

Un adevărat careu de ași, cei patru contratenori au etalat timbralități diferite, profund nuanțate și o frazare impecabilă. Recitativele – adevărat fir al Ariadnei în desfășurarea intrigii – au fost extrem de expresive, iar succesiunile de arii, un regal.

Max Emanuel Cenčić (Arbace) are acel tip de voce echilibrată, catifelată, omogenă, pe care simți că ai putea-o asculta la nesfârșit. Siguranță și lejeritate sunt armele imbatabile de care Cenčić uzează inteligent.

Orchestra Il „Pomo d’Oro” orchestracredit foto Catalina Filip

Posted by George Enescu Festival on Monday, 7 September 2015

La fel de versatil și încântat, parcă, de provocările ornamenticii este și glasul lui Franco Fagioli (Cesare). Cadențări surprinzătoare, variațiuni îndrăznețe și fraze interminabile au surprins plăcut publicul, în special în actele al II-lea și al III-lea.

Prezențele feminine ale operei au fost asigurate de Ray Chenez (Marzia) și Vince Yi (Emilia). Voci penetrante, ușor sticloase, neavând inflexiunile mătăsoase ale lui Cenčić și Fagioli, Chenez și Yi  impresionează prin claritate și control.

În rolul titular, Juan Sancho (Catone) – expresiv și intuitiv – a abordat convingător partitura, flexibilitatea-i vocală fiind cu precădere remarcată.

Martin Mitterrutzner (Fulvio) –  prezentă carismatică –  a încântat prin eleganța frazării și variațiunile alese.

Maxim Emelyanychev a fost o revelație, el înlocuindu-l la pupitrul dirijoral pe Riccardo Minasi (care nu a mai putut onora invitația festivalului). Empatic și energic, Emelyanychev a condus cu aplomb ansamblul și soliștii.

Despre orchestra Il Pomo d’Oro nu sunt cuvinte mai cuprinzătoare decât calitate, virtuozitate și entuziasm la cote maxime. Fără îndoială și spectaculozitatea muzicii baroce se potrivește perfect exploziei de bucurie pe care fiecare  instrumentist al ansamblului o transmite molipsitor!

Leonardo Vinci (1690 – 1730), autorul operei Catone in Utica, deși nu se bucură de notorietatea lui Händel sau Hasse, spre exemplu, este renumit pentru paginile de o reală frumusețe compuse pentru castrați – starurile epocii baroce. Stilul său captivează prin modul în care își pune în valoare cântăreții – spectaculozitate și strălucire sunt doar două dintre atributele ariilor sale.

În această seară, ne-am convins pe deplin, martori fiind la un adevărat maraton de virtuozitate și robustețe vocală. Chapeau!

Orchestra Il „Pomo d’Oro” orchestracredit foto Catalina Filip

Posted by George Enescu Festival on Monday, 7 September 2015

Distribuie